CYE Petrol, yeni tankeri M/T TOMRIS-E’yi filosuna kattı

25.03.2021

İstanbul ve İzmit Körfezi’nin en büyük gemi yakıt ikmal tankeri M/T TOMRIS-E, Türk bayrağına geçişiyle CYE Petrol Bunker Barç Filosu’na katıldı. CYE Petrol Ticaret AŞ CEO’su Ali Deniz Eraydın, CYE Petrol’ün yatırımlarında uluslararası işleyişi ve rekabet gerçeklerini esas almaya devam edeceğine vurgu yaptı.

CYE Petrol Ticaret AŞ CEO’su Ali Deniz Eraydın, "Geçtiğimiz 8 yılda Türk Boğazları’ndan geçen gemi sayısı yüzde 15 civarı azaldı. Buna karşılık limanlarımızda yaptığımız bunker ikmal tonajı 2013’te 1.4 milyon tondan 2018’de 3 milyon ton seviyelerine kadar yükseldi. İstanbul 2017 ve 2018 de bölgemizin açık ara en büyük ikmal limanı ünvanına kavuşmuş idi. Bu ünvan özel sektörün yanlış seçimleri, sektör temsilcilerinin şaibeli çalışmaları ve bürokrasimizin tüm uyarılara kulak tıkayarak hatalı uygulamalarda ısrar etmesi sonucu 2020 de 2.2 milyon ton  civarına kadar düştü. Oysa doğru uygulamalarla 2020 itibariyle 3.5 milyon ton geçilmiş olması gerekirdi” dedi.

“1000 GRT ÜZERİ TANKERELERE UYGULANAN KILAVUZ KAPTAN ZORUNLULUĞU SEKTÖRE BÜYÜK ZARAR VERİYOR”

Eraydın, “Türk Boğazları’ndan geçen gemi sayısının azalmasının genel olarak iki sebebi olduğu görüşündeyiz. Birincisi, küresel ekonomideki küçülmeler. İkincisi, yeni devreye alınan gemilerin tonajlarının eskilerine göre daha büyük olmaları. Sektörü bu çerçevede incelediğiniz zaman büyük gemilere yapılan yakıt ikmallerinin porsiyonlarında parça başı büyümeler olduğu anlaşılmaktadır. Örneğin geçmişte belli bir hatta sefer yapan gemiye tek seferde 2000 MT ikmal yapıyorduk. Şimdi aynı hatta çalışan gemiye tek seferde 3500 MT yakıt ikmali yapıyoruz. Dolayısıyla tek seferde daha yüksek miktarda ikmal yapabilen 2000-4000 GRT büyüklüğünde tankerlere ihtiyaç duyuluyor. Diğer taraftan bürokrasimiz 1000 GRT üzeri tankere güvenlik gerekçesiyle klavuz kaptan uygulamasını zorunlu tutuyor. Güvenli operasyona hiçbir katkısı olmayan, gecikmelere ve yüksek maliyetlere sebep olan bu uygulama yüzünden Türk bunker sektörü 1000 GRT altı tankerler kullanmaya zorlanıyor. 1000 GRT tankere de ihtiyaç var. Ama ihtiyacın iki misli 1000 GRT altı tanker var. Uluslararası talebi karşılamaya uygun sayıda 1000 GRT üzeri tankerimiz yok. Bildiğim kadarıyla dünyada Türk bayraklı 150 civarı ticari tanker var. Bu 150 kadar tankerin 70 kadarı sektörümüzde “bunker barcı” olarak hizmet vermektedir. Buradan da anlaşılacağı gibi uluslararası işleyişle uyumsuz ve yanlış kuralların uygulanmasında ısrar edilmesi sonucu “Türk Ticari Tanker Filomuz” yanlış şekillendirilmiştir. 1000 GRT altı tankerler yeterli iş bulamazken 1000 GRT üzeri tankerlerin yetersiz olması sebebiyle büyük tonajlı işler rakip limanlara kaybedilmiştir. 2017 yılından bu yana yaptığımız tüm uyarılara rağmen bu olumsuzluğu yaşayarak teyit etmeyi tercih eden bürokrasimizin, başvurularımız sonrası, en kısa zamanda gereğini yapacağını umut ediyoruz” ifadelerini kullandı.

“CYE PETROL YATIRIMLARINDA ULUSLARARASI İŞLEYİŞİ VE REKABET GERÇEKLERİNİ ESAS ALMAYA DEVAM EDECEK”

Eraydın, “CYE Petrol olarak, sektörün gerçeklerinden uzak yanlış lokal uygulamalara göre yatırım yapmaktansa,  limanlarımıza katkı/avantaj sağlayacak, küresel denizcilik işleyişine ve uluslararası rekabet şartlarına uygun yatırımlar yapma yönünde tercih kullandık. Belki bir süre yüksek maliyetler ve sıkıntılı işleyiş yüzenden zorluklar yaşayacağız. Diğer taraftan UAB’nın ilgili makamlarının ülkemize ve denizcilik sektörümüze sağladığımız katma değeri fark ederek gerekli düzenlemeleri en kısa zamanda gerçekleştireceklerine dair güvenimiz tamdır” dedi.

NEDEN DENİZANASI FİGÜRÜ KULLANILDI?

CYE Petrol, barç filosundaki tankerlerde genelde “denizatı” figürünü kullanıyordu. Bu kez bir istisna yapıldı ve 92.27 metre uzunluğunda, 13.60 metre genişliğindeki Türk bayraklı M/T TOMRIS-E tankerinde “denizanası” figürünü kullanıldı. Bunun nedeni ise, aynı zamanda tankere de adı verilen CYE Petrol Ticaret AŞ CEO’su Ali Deniz Eraydın’ın annesi Tomris Eraydın olması gösterildi.